2015. január 6., kedd

Alexandra Bracken- Sötét elmék


Amikor Ruby a tízedik születésnapján felébredt, valami megváltozott. Olyan nyugtalanító dolog történt, hogy a szülei bezárják Rubyt a garázsba és a rendőrséget hívják. Olyasmi történt, aminek következményeként Thurmondba, a kormány brutális „rehabilitációs táborába" küldik. Túlélte a titokzatos betegséget, amelybe az amerikai gyerekek többsége belehalt, de mellékhatásként nála és másoknál is valami sokkal rosszabb tulajdonság fejlődött ki: félelmetes képesség, amelyet képtelenek uralni. A tizenhat éves Ruby most a veszélyesek egyike. Amikor az igazság kiderül, Ruby kis híján életét veszti Thurmondban. De sikerül elmenekülnie. Szökésben van és kétségbeesetten igyekszik eljutni a hozzá hasonló gyerekek egyetlen biztonságos menedékébe, az East River-hez. Csatlakozik a táborokból szökött gyerekek csoportjához. Bátor vezetőjük, Liam, nagyon odavan érte. Ám Ruby bármennyire is vonzódik hozzá, nem kockáztathatja, hogy közel kerüljön hozzá. Azok után, ami a szüleivel történt, semmiképpen. Amikor elérik az East Rivert, kiderül, hogy semmi sem olyan, amilyennek látszik, legkevésbé a titokzatos vezető. Ám más erők is működésbe léptek; olyan emberek, akik semmitől sem riadnak vissza, hogy Rubyt felhasználják a kormány elleni küzdelmükhöz. Ruby borzasztó választás elé kerül, amely könnyen azt jelentheti, hogy fel kell adnia egyetlen esélyét, hogy élni érdemes élete lehessen.


KiadóMaxim, 2014
Oldalak száma: 464
Fordította: Bozai Ágota
Besorolás: Young Adult, disztópia, fantasy
ISBN: 9789632615516
A könyv kapható kartonáltan és keménytáblásan




Már tudtam az elején, hogy nem az én stílusom ez a könyv, én inkább a romantikus, túl fantasy könyveket szeretem, nem a disztópiákat, de annyira megtetszett a fülszöveg és a gyönyörű borító, hogy muszáj volt azonnal megrendelnem. Nem olvastam előzetest (de ti ITT megtehetitek), mert féltem, hogy mégsem úgy fog tetszeni, és csak porosodik majd a polcon, de amikor a kezembe kaptam a könyvet minden kétségem elmúlt. Valami csodálatos ez a borító is (a Maxim nagyon kitesz magáért. Jajj és majd elfelejtettem, csütörtök este rendeltem, és mivel Karácsony volt, ezért hétfőre kértem a szállítást, hisz ne legyek már telhetetlen, és másnap hív a kiadó, hogy péntek délután le tudják nekem szállítani, szóval megy egy nagyon nagy piros pont nekik! :) ), és azonnal el is kezdtem olvasni. Alig tudtam letenni, nagyon gyorsan olvastam. Annyi váratlan fordulat és új szereplő van benne, hogy alig lehet követni a történéseket. Egy biztos, az embernek nincs ideje unatkozni ennek a könyvnek az olvasása közben! A történet amúgy nagyon szomorú és megható, mivel nem sok jó történik azokkal a gyerekekkel, akik egyáltalán túlélik a járványt. Belecsöppennek az ismeretlenbe, ahol a szenvedés, gyilkolás, félelem és a folyamatos stressz és sokk éri őket. Nehezen vallom be, de a könyv utolsó oldalain potyogtak a könnyeim, és ilyen velem még soha nem fordult elő. 


Néhány szó a történetről...


Azok a gyerekek, akik a 10. életévükbe lépnek elkapnak egy vírust, ami nagyon sok áldozatot követel, de aki túlélni különleges képességekkel lesz felruházva. Ruby ahogy betölti a  10 éves kort, kialakul a képessége, amiről semmit nem tud, tesz valami "rosszat", (nem szeretnék spoilerezni), és bekerül egy rehabilitációs én inkább koncentrációsnak nevezném táborba, Thurmondba, ahol a megmaradt gyerekeket kezelik ki ezekből a 'betegségekből'. Őket a képességük szerint színekbe osztják be. A könyv első fele azt írja le, hogy Ruby hogy éli meg ezt az időszakot, mennyire visszahúzódóvá válik, nem teremt semmilyen új  kapcsolatot. Lényegében fél mindentől és mindenkitől, de legfőképpen rejtegeti az igazi képességét. 
Egy napon kijuttatják a táborból, majd kijuttatóitól elszökve új barátokra talál, akik igazából először nem is szeretnék befogadni, de ki gondolta volna, hogy később együtt fognak utazni Betty-vel a nagy fekete, ütött-kopott furgonnal, nyomukban a fejvadászokkal, gyermek ligával és a PSF-ekkel. Dagi nagyon utálta Ruby-t, és nagyon sok dolgot kellett csinálnia a lánynak, hogy elfogadja őt. Zu és Liam elsőre megkedvelték, így kétség sem férhetett hozzá, hogy Ruby maradjon. Négyüknek nagyon sok veszélyt kell túlélni, mire eljutnak az East River nevű helyre, ahol sok hozzájuk hasonló szökött gyerek van. Sok dolgot megtudunk a tábor életéről, és nagyon jó volt nézni, ahogy ez a közösség együttműködik és segítenek egymáson. Liam kicsit eltávolodik itt Ruby-tól, mert mindkettőjüknek nagyon sok feladata van, így nem jut idejük egymásra. Persze a táborban sem maradhatnak sokáig, ennek is megvan az oka, és Zu nélkül újra útra kelnek. Azt hisszük a történet innentől kicsit lenyugszik, de szinte itt kezdődnek a legizgalmasabb részek. 


Szereplők


Sam: a táborban Ruby legjobb barátja, megvédi szinte minden ellene irányuló agresszivitástól, sőt a büntetést is "átvállalja" Ruby-tól. Ezek miatt nagyon bírom, de az összekapásuk után (ami Ruby hibája volt) megváltozik. Onnantól szinte semmi jelentős szerepe nincs a könyvben.

Suzume- Zu: kár, hogy nem tud beszélni :( Nagyon aranyos karakter, mindenki szereti és engem is levett a lábamról.

Charles- Dagi: mindenkit utál, kivéve a barátait. Ez az elején kisebb gondokat szül, de nagyon jó karakterré válik a végére. 

Liam- Lee: mindenkinek segíteni szeretne, egy csepp rossz szándék sincs benne, és ahogy óvatosan közeledik Ruby felé az olyan aranyos :D Az egyik kedvenc szereplőmmé válik, nagyon jó lett volna még olvasni róla és a kettőjük kapcsolatáról. Imádtam, ahogy Betty-t, a kocsit szerette, és ahogy a többieket védelmezte.

Ruby: néha kicsit idegesített az önsajnálatával, de alapjába véve szerettem. Jó volt nézni, ahogy fejlődik, és kibontakozik a többiek előtt. 

Clancy: az elején unszimpatikus volt, de kezdtem megkedvelni, a húzása után pedig utáltam... Még velem is elhitette, hogy neki jók a szándékai és segíteni akar.


Színek szerinti csoportosítások:

Zöld- nagyon intelligensek, fotografikus memóriával is bírnak. 

Kék- telekinézis, vagyis tárgyakat tudnak mozgatni.

Sárga- elekrtokinézis, az elektromosságra hatnak.

Vörös- pirokinézis, tüzet tudnak gyújtani szinte mindenből.

Narancssárga- elmekontroll, és szinte mindenkinek más, egyéni plusz képesség.

Az utolsó 3 csoportból már nagyon kevés túlélő maradt, hisz ők a legveszélyesebbek.






Pozitívumok:


Teljesen kiszámíthatatlan a történet, nagyon sok a váratlan fordulat. Egy percig sem lehet unatkozni a sok szereplő mellett. 
Jó nézni, ahogy formálódik Ruby és a többiek jelleme, hogy sikerül megvívni a saját csatáikat és feloldódni egymás társaságában. 


Negatívumok:


Kicsit el van túlozva Ruby bezárkózottsága, és az, hogy ennyire titkolózik a barátai előtt, és azon kívül, amit tesz a végén minden sora tetszett. 


Összességében pozitívan csalódtam ebben a könyvben, sokat vártam, de többet kaptam :) Minden megvolt benne, ami kell. Nem olvastam még ilyen jó disztópiát, ebben a kategóriában a kedvencemmé vált. 




Nem tudom, hogy mennyire várom a következő részét (na jóó ez hülyeség, mert iszonyatosan várom), de az utolsó oldalakon történő események miatt nem tudom, hogy mire számíthatok. Az a függővég szörnyű!!! Valószínű, hogy nem  sok jó fog ezután sem történni a főszereplőkkel... :( De reméljük a legjobbakat!!!! 
A könyvből elméletileg 2016-ban film is fog készülni, a filmesítési jogokat a Fox vásárolta meg.





Pontszám: 5/5 
Kedvenc szereplő: Liam, Ruby, Zu, Dagi
Kedvenc jelenet: Nem sok pozitív dolog történik a könyvben, bár így is annyi jó rész van benne, hogy nem tudnék választani. Liam nagyon aranyosan próbál közelebb kerülni Rubyhoz, és talán ezek a részek azok, amik kicsit pozitívvá teszik az egész sztorit.
Negatívum: Ruby sok titkolózása a "barátai" előtt. A könyv legvége... 
Borító: 5/5


Instagram Kitti

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése